Ważne informacje dla Rodziców !

Julian Tuwim

Dyzio marzyciel

Położył się Dyzio na łące,
Przygląda się niebu błękitnemu
I marzy:
Jaka szkoda, że te obłoczki płynące
Nie są z waniliowego kremu...
A te różowe -
Że to nie lody malinowe...
A te złociste, pierzaste -
Że to nie stosy ciastek...
I szkoda, że całe niebo
Nie jest z tortu czekoladowego...
Jaki piękny byłby wtedy świat!
Leżałbym sobie, jak leżę,
Na tej murawie świeżej,
Wyciągnąłbym tylko rękę
I jadł... i jadł... i jadł...

 

  • Co robił Dyzio na łące? 
  • O czym marzył?
  • Co innego mogą przypominać chmury?
  • Jakie jest Twoje marzenie?

 

Praca plastyczna - propozycja

Przygotuj watę (lub waciki), niebieską kartkę (lub pokoloruj/pomaluj kartkę na niebiesko). 

Ułóż watę na kartce, jak chmurki na niebie:)

 

 

Witajcie Misiaczki, dziś mamy wyjątkowe święto - Dzień Dziecka! 

Zapraszamy do wesołej zabawy!

 

 1. Zagadki - Rodzic zadaje pytanie, dziecko odpowiada i pokazuje jak porusza się dana zabawka.

» Co to za zabawka: kół ma bez liku i pędzi jak na wyścigu? 

» Co to za zabawka: choć nie płacze wcale, raz zakładasz jej pieluszkę, a raz korale.

» Co to za zabawka: lubi grać w nogę, lubi grać w rękę, gdy chcesz chcesz ją złapać, ucieka prędko.

 

2. Kolorowe zabawki - Rodzic podaje nazwę koloru, zadaniem dziecka jest wskazanie jak największej liczby zabawek w tym kolorze.

 

 

3. Znajdź na poniższym obrazku:

» żółty rower,

» słonia,

» niebieski helikopter,

» krokodyla

 

1. Posłuchaj wiersza Doroty Gellner 'Kredki siostrzyczki' i odpowiedz na pytania: Czym były siostrzyczki? Co lubiły robić? Czy zawsze im sprawnie wszystko wychodziło? Z jakiego powodu mogły mieć zły humor?

My jesteśmy kredki siostrzyczki.

Kolorowe mamy spódniczki,

kolorowe chustki w kieszeniach...

Kolorowe sny i marzenia.

Gdy nas ktoś do ręki bierze,

to biegamy po papierze!

Rysujemy co się da:

kurki, chmurki, kota, psa....

Gdy jesteśmy w złym humorze,

to się wszystko zdarzyć może!

Czarne słońce....

Śnieg zielony....

I dom krzywy z każdej strony!

Co to znowu za humory -

pomyliłyście kolory!

Ajajaj! Ajajaj!

Co za krzyki, co za płacze,

Ja wam wszystko wytłumaczę.

Żółta rysować ma słońce!

Zielona liść na gałązce! 

Czarna czarne gawrony! 

Czerwona - maki przed domem!

No i proszę! Jest obrazek!

Więc zatańczmy wszyscy razem!

Jaki kolor powinno mieć słońce, liść, gawron i mak? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w wierszu. Dopasuj kredki do obrazka.

3. Posłuchaj piosenki 'Kolorowe kredki'.

 

 

Dorota Gellner

Krasnal z ciocią

Siadłam sobie

pod paprocią.

Obok usiadł

krasnal z ciocią.

Krasnal strasznie się

rozpychał,

kichał

i ze złości wzdychał:

- W takim tłoku

żyć nie sposób!

To nie miejsce

dla trzech osób!

Powiedziałam:

- No to wstań!

Będzie miejsce

dla dwóch pań.

 

  • Kto wystąpił w wierszyku?
  • Dlaczego krasnal się złościł?
  • Co poradziła mu dziewczynka?
  • Z kim przyszedł krasnal?
  • Kim jest ciocia?
  • Jak mają na imię Twoje ciocie?
  • Jak nazywamy mamę mamy?
  • Jak nazywamy tatusiów mamy i taty? Kim dla nich jesteśmy? 

Proponujemy zabawę  'Myślę o .....' -  rodzic opisuje któregoś z członków rodziny, zadaniem dziecka jest odgadnąć o kim mowa, np. 'Myślę o osobie, która jest bratem twojego taty...' , 'Myślę o osobie, która piecze pyszne ciasta'.

 

Wiersz Krzysztofa Sąsiadka pt. 'Rodzina'

 

 

..

Drogie Misie,

Przygotujcie kartkę i żółtą kredkę. Spróbujcie narysować dla Mamy... SŁOŃCE :) 

 

"Dla mamy" - Czelar Mika

Ze wszystkich kwiatów świata
chciałabym zerwać... słońce
i dać je potem tobie
złociste i gorące.

Słoneczko jest daleko,
ale się nie martw, mamo,
narysowałem drugie... Jest prawie
takie samo!

Teraz cię wycałuję, jak mogę
najgoręcej,
bo tak cię kocham bardzo
że już nie można więcej!

 

 

"Duży kwiat – mały kwiatek"–dziecko tańczy w rytm dowolnej muzyki.  Na hasło: Duży kwiat! – wyciąga się mocno 
w górę, na hasło: Mały kwiatek! – kuca.
 

 

 

Drogie Misie!

Jutro swoje święto obchodzić będą wszystkie Mamy. Na pewno dobrze wiecie jakie życzenia złożyć swoim kochanym Mamom.

Zachęcamy Was do nauki piosenki i wesołej zabawy:)

 

 

"Rysunek Mamy"

Uśmiech, oczy, złote włosy...

Mamę łatwo narysować!

Żeby jej nie było smutno,

muszę mamie kogoś dodać!



Mama z lodami,

mama z kanapą,

lecz najpiękniejsza

jest mama z tatą! x2



Może dorysować słonia?

Grubą książkę dać pod drzewem?

Albo piłkę lub skakankę?

Trudna sprawa,

sama nie wiem!



Mama z lodami,

mama z kanapą,

lecz najpiękniejsza

jest mama z tatą x2



Klipsy, szpilki, bluzka biała

narysuje mame z marzeń

żeby mama się nie bała

muszę ją postawić w parze



Mama z lodami,

mama z kanapą,

lecz najpiękniejsza

jest mama z tatą x3


 

 

Pora na zabawę:)

"Figurka dla mamy i taty” - dziecko tańczy w rytm dowolnej muzyki. Gdy rodzic zatrzyma muzykę, dziecko przybiera ciekawą pozycję i stara się wytrzymać chwilę w bezruchu.

 

 

 

 
Dziś proponujemy film animowany pt. "Inside out" czyli "W głowie się nie mieści" z emocjami w roli głównej, który jest naprawdę genialny! Fabuła brzmi następująco: Kiedy Riley wraz z rodzicami opuszcza rodzinną Minnesotę i przenosi się do San Francisco, usiłuje dostosować się do nowej sytuacji. Jak każdym z nas, bohaterką kierują emocje: Radość, Strach, Gniew, Odraza i Smutek. Dorastanie bywa trudne, także dla Riley. Chociaż Radość robi wszystko, by utrzymać pozytywną atmosferę, dziewczynce nie jest łatwo odnaleźć się w nowym mieście, domu i szkole. 
 
 
Będzie to wspaniały początek do rozmów,zabaw i prac plastycznych na temat wrażeń i emocji.
 
 
 
Jeśli macie ochotę posłuchajcie też bajki: https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs
 
 
 
Kolejna propozycja to zabawa „1..2..3…,minę pokaż Ty!” - odgadywanie emocji po mimice,opisywanie cech charakterystycznych danych emocji. (Można wyliczać -dziecko -pokazuje,dorosły- zgaduje i zmiana) Pokazujemy gniew, złość, radość, smutek, żal, zaskoczenie, strach, przerażenie, zawstydzenie. Po zabawie spróbujcie podzielić emocje na miłe i niemile czyli na pozytywne i negatywne, możecie je narysować.
 
A teraz   „Moje emocje” – malowanie farbami przy Sonacie Księżycowej L. van Beethovena (pędzlem lub palcami)    https://www.youtube.com/watch?v=GOZJBVavAQA
 
Przy słuchaniu Sonaty proponujemy też „Zabawę w silnego i słabego” – zabawa inspirowana metodą W. Sherborne Dziecko siedzi w  parze z rodzicem lub rodzeństwem, oparte o siebie plecami. Technika relaksacji wg Jacobsona – łagodzenie uczuć negatywnych. Dzieci leżą, słuchając Sonaty księżycowej, i wykonują polecania : rysują palcem w powietrzu chmury, serduszka, słoneczka, nutki, znane literki, znaki, symbole itp.
 
 
Dla chętnych proponujemy wiersze i opowiadania: 
  • http://wierszykidladzieci.pl/wojtyla/radosc-zycia.php – wiersz „Radość życia”
  • http://www.bajkownia.org/czytaniebajek/2572-straszny-strach – wiersz „Straszny strach”
  • http://wierszykidladzieci.pl/przylepa/zlosnik.php – wiersz „Złośnik”
  • http://maja-literatura.blogspot.com/2018/11/zy-humorek-dorota-gellner.html – wiersz „Zły humorek”
  • http://wierszykidladzieci.pl/brzechwa/psie-smutki.php – wiersz „Psie smutki”
  • https://www.wierszedladzieci.pl/czytaj/strach/ – opowiadanie „Strach” 
Rozpoczynamy od piosenki : Kiedy jesteś szczęśliwy…
https://www.youtube.com/watch?v=WeRYx4rZRSc – Hyc, Tup, Klap 
 
A może posłuchacie wierszy i bajek o uczuciach i emocjach? Proponujemy:
  • http://wierszykidladzieci.pl/przylepa/zlosnik.php – wiersz „Złośnik”
  • http://wierszykidladzieci.pl/brzechwa/psie-smutki.php – wiersz „Psie smutki”
  • https://www.wierszedladzieci.pl/czytaj/strach/ – opowiadanie „Strach”
  • http://www.nasze-bajki.pl/pl/przegladarka.aspx?bajka=75 – bajka „O wesołym i smutnym żółwiu”
Proponujemy zabawę matematyczną : „Kodowanie z sercem”                        http://przedszkolezpomyslem.pl/?p=125 
 
 
A może skorzystacie z gier :
  • https://smallsteps.pl/materialy-do-pracy/gry-emocje-gramy-emocje-nazywamy/#.XidjqshKhPY – dwie wersje gry: „Emocje”
  • https://www.carrieelle.com/printable-kids-games – bingo „Emocje”
  • https://emocjedziecka.pl/potwory-memory-karty-pobrania-emocje/ – memory „Stwory emocje” 
 
A tu propozycje zabaw plastycznych:
  • http://kolorowy-swiatdzieci.blogspot.com/2016/05/nasze-emocje-kolorowe-stworki.html – stworki rozdmuchiwane słomką do napojów
  • https://pracaplastyczna.pl/index.php/rodzina-emocje/1443-zegar-emocji – zegar emocji z talerzyka papierowego
  • https://pracaplastyczna.pl/index.php/rodzina-emocje/1055-radosc-smutek-zlosc – dziewczynka z różnymi wyrazami twarzy z rolki po papierze toaletowym
  • https://whereimaginationgrows.com/emotions-story-stones-for-kids/ – emocje malowane na kamieniach 
 
 
 
A tutaj znajdziecie propozycje kolorowanek:
  • https://kolorowankidodruku.online/edukacyjne/emocje/
  • https://fenek.pl/bezplatne/162-kolorowanki-emocje-ii-6-stron-052018.html
  • https://www.edupics.com/coloring-pages-emotions-c160.html 
 
„Pojazdy” – wiersz Patrycji Siewiera-Kozłowskiej
Na ulicy i na wodzie,
Moc pojazdów spotkać możesz:
Jadą auta z klaksonami – pip, pip, pip! (dziecko naśladuje dźwięk klaksonu)
I rowery z dzwonkami – dzyń, dzyń, dzyń! (dziecko naśladuje dźwięk dzwonka)
Do chorego ulicami,
Mknie karetka z sygnałami – eo, eo, eo. (wymawiając „e” dziecko szeroko rozciąga wargi, a mówiąc „o” robi z warg kółeczko i wysuwa wargi do przodu)
Po torach pociąg się toczy – czu, czu, czu! (dziecko wysuwa wargi do przodu)
A w wodzie – cóż to się moczy?
To statek płynie po fali – szu, szu, szu! (dziecko wysuwa wargi do przodu)
Żagle łopoczą w oddali – szu, szu, szu! (dziecko wysuwa wargi do przodu)
 
 
 
Ćwiczenia gimnastyczne
–„Pompowanie kół” – dziecko staje w małym rozkroku i naśladuje czynności pompowania koła. Ręce uniesione 
na wysokość klatki piersiowej: wdech – przysiad, wydech – Pssss i wyprost.
 
 
– „Naprawiamy samochód” dziecko leży na plecach, nogi ma ugięte w kolanach, ręce uniesione w górę i naśladuje przykręcanie śrubek, czyszczenie, smarowanie samochodu.
 
– „Mycie samochodu” – dziecko wspina się na palce – myje górę samochodu, robi przysiad - czyści koła.
 
Urszula Piotrowska
„Jest pojazdów mnóstwo w świecie”
 
Jest pojazdów mnóstwo w świecie,
w każdym miejscu je znajdziecie.
Brum, brum, brum, brum, jedzie auto,
Światełkamki migu, migu,
a samolot nad nim leci
i zaprasza do wyścigów.
„Ja na ziemi, ty w powietrzu, 
więc wyścigów nie zaczynam”.
Szu, szu, szu, szu, szumią skrzydła,
coraz wyżej mknie maszyna.
 
Bu, bu, bu, bu, buczy statek,
plusku, plusku, goni fale.
Nie chce latać,  nie chce jeździć,
przecież pływa doskonale.
Jest pojazdów mnóstwo w świecie,
w każdym miejscu je znajdziecie.
 
 
 
 
 Co porusza się po lądzie / w powietrzu / po wodzie? Połącz obrazki.
 
 
 
Zabawa ruchowa „Samochody do garażu”.
Rodzic wyznacza miejsce na garaż dla samochodu. Dziecko biega po pokoju.
Na hasło 'samochód do garażu' dziecko-samochód porusza się tyłem i zatrzymuje w wyznaczony wcześniej miejscu.
 

1. Posłuchaj wiersza Doroty Gellner pt. Mój rower.

 

 Mój rower

jak prawdziwy konik

Lubi z wiatrem

po ścieżkach gonić.

 

Lubi pędzić przed siebie

przez park i przez pole

wciąż dalej i dalej

koło za kołem.

 

2. Połącz rower z jego właścicielem.

 

 

3. Posłuchaj piosenki pt. Wsiadam na rower i odpowiedz na pytanie: Dlaczego podczas jazdy na rowerze trzeba mieć na głowie kask?

https://youtu.be/Ru60fUt4P0E

 

 

 

Taniec Zygzak    https://youtu.be/xm93WFJ7bNs

Duży i mały skok   https://youtu.be/InxomdEHL8M

 

 

Który trójkąt jest niebieski, a który czarny?

 

 

 

Które kółko jest największe, a które najmniejsze?

Zachęcamy do dalszej zabawy z rytmami.

 

1. Wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności.

Rodzic zaczyna od najprostszych rytmów i stopniowo je komplikuje:

- klaszcze rytmicznie w ręce (dziecko słucha i kontynuuje rytm),
- przemiennie klaszcze i uderza dłonią w stół (dziecko słucha i kontynuuje),
- klaszcze dwa razy i raz uderza w stół (dziecko słucha i kontynuuje
rytm),
- klaszcze, uderza w stół, klepie się w kolano (dziecko słucha rytmicznych dźwięków i kontynuuje je).
 
2. Ćwiczenia rytmiczne wykonywane ciałem.
Rodzic pokazuje rytmy:
- podskok, przysiad (trzykrotnie) - dziecko kontynuuje,
- podnosi ręce do góry, kładzie na ramiona i wyciąga w bok (trzykrotnie) - dziecko kontynuuje,
- skłon w przód, wyprost, skłon w lewo, skłon w prawo (trzykrotnie) - dziecko kontynuuje.
 
 
Źródło: Dziecięca matematyka, Edyta Gruszczyk - Kolczyńska, Ewa Zielińska
 
 

Witajcie Misie,

Do dzisiejszej zabawy przygotujcie klocki lub dowolne kształty wycięte z kolorowych kartek.

Rodzic układa prosty rytm, nazywając  poszczególne elementy. Jeżeli dziecko dostrzeże prawidłowość, będzie dalej
układało rytm.
 
Następnie rodzic układa bardziej skomplikowane rytmy, oraz zachęca dziecko do samodzielnego wymyślania rytmów.
 

 1. Flaga

 'Barwy ojczyste'

Czesław Janczarski

 

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze biel jest i czerwień.

Czerwień to miłość, biel - serce czyste. 

Piękne są nasze barwy ojczyste.

 

 

2. Godło

 'Znak'

Maria Łaszczuk

 

Czy wiesz jaki to znak:

w czerwonym polu biały ptak?

Wiem - odpowiedział Jędrek mały.

- To jest znak Polski: orzeł biały.

 

 

3. Hymn

Czy pamiętacie jak należy zachowywać się w czasie śpiewania hymnu?

 

Zachęcamy do obejrzenia filmu

 https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

1. Fragment wiersza A. Bernat 'Dom'

Zwierzęta kochają i łąkę i las,
A ryby swą rzekę jak nic,
Ptaki drzewa tu mają, by wracać do gniazd,
A kwiaty w ogrodach swój świt.

Na ziemi jest wiele i wiosek i miast,
Jak wiele któż zliczy je kto?
Jedno miejsce jest nasze, by przeżyć swój czas,
O miejscu tym mówi się DOM.

Na ziemi, na ziemi,
To każdy z nas wie,
Jest miejsce, jest miejsce,
Gdzie dobrze mu jest.

 

2. Zabawa 'Duży dom i mały dom'

Dziecko porusza się w rytm dowolnej muzyki. Na hasło 'Mały domy' przykuca i układa ręce nad głową w kształcie daszku. Na hasło 'Duży dom' dziecko staje na palcach i układa ręce nad głową w kształcie daszku.

3. Legenda 'Wars i Sawa' W.Chotomskiej

Dawno, bardzo dawno temu nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars. Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zanurzyć sieci usłyszał piosenkę:
Siedem fal mnie strzeże
i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka
niech się tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała dziewczyna, a głos miała tak piękny, słodki i dźwięczny, że Wars nie zawahał się ani chwili: - Nie boję się niczego!- zawołał. Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak odbił od brzegu, rozpętała się straszliwa burza. -Roztrzaskamy ci wiosła!- syczały błyskawice. -Porwę twoje sieci na strzępy! -ryczał wicher. -Zatopimy łódź! -groziły fale. Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: pół rybę, pół dziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz. I nagle... zamieniła się w piękną dziewczynę. -Na imię mam Sawa -powiedziała. Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta. A potem było jak w bajce:
Żyli długo i szczęśliwie
dzielny Wars i piękna Sawa.
Rosło miasto nad Wisłą,
dzielna, piękna Warszawa.
Fale płyną jak dawniej...
Wiatr powtarza piosenkę.
-Jaki herb ma Warszawa?
-Syrenkę.
 
 
// Jak miał na imię rybak? Jak miała na imię dziewczyna, którą postanowił uratować rybak? Jakie miasto założyli Wars i Sawa? //
 
 
 

4. "Piosenka małego patrioty" https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo

 

 

 

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem pt. Jak zaplanować czas z dzieckiem i po co to robić?, autorstwa pani Kai Chojnackiej z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nr 1 w Szczecinie.

Witajcie Misie:)

Spójrzcie na obrazek. Czy potraficie nazwać zwierzęta znajdujące się na obrazku? Poproście o pomoc rodziców, razem na pewno Wam się uda!

 

Posłuchajcie piosenki. Spróbujcie naśladować ruchy i odgłosy zwierząt (piosenka dostępna jest na dysku naszej grupy).

Dziwne rozmowy

słowa: A.Aleksandrowicz
muzyka: W. Zaliwski,

W chlewiku mieszka świnka,
Co trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosę jej jedzenie,
To ona: 'Kwi, kwi, kwi!'

Opodal chodzi kaczka,
Co Krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej 'Dzień dobry',
A ona: 'Kwa, kwa, kwa!'

Na drzewie siedzi wrona,
 Jest czarna, trochę zła.
Gdy pytam 'Jak się miewasz?'
To ona: 'Kra, kra, kra!'

Przed budą trzy szczeniaczki,
Podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię 'Cicho pieski!'
A one: 'Hau, hau, hau!'

 

Ważne informacje

Szanowni Państwo, opłaty za przedszkole wnosimy do 7go dnia miesiąca.

Numer konta:
98 1020 4795 0000 9902 0278 2969

Powyższy numer konta nie służy do wnoszenia opłat za rytmikę, logopedię i inne zajęcia dodatkowe.

My dbamy o wasze pociechy
twittergallerycontact