Ważne informacje dla Rodziców !

Dzień dobry, dziękujemy Grupie Jeże za uczestnictwo w nauczaniu zdalnym.

Ten rok był trudniejszy niż inne, lecz pokazał, że poradzicie sobie w każdej sytuacji!

W nagrodę za Wasze starania otrzymujecie od nas Dyplom Mistrzów Zdalnej Edukacji.

Gratulujemy ! 

Propozycja zabaw od 22.06.2020 do 26.06.2020 zgodnie z podstawą
programową nauczania przedszkolnego dla grupy ,,JEŻYKI” 
 

 
 
Temat: Bezpieczne wakacje. 
 
AKTYWNOŚĆ POZNAWCZA 
 
Zachęcam do obejrzenia filmu edukacyjnego ,,Bezpieczeństwo nad wodą” 
 
,,Bezpiecznie w 
 
NAJWAŻNIEJSZE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA KTÓRE KAŻDY 
PRZEDSZKOLAK POWINEN ZNAĆ !!!! 
 
 
AKTYWNOŚĆ ZDROWOTNA I RUCHOWA
 
Zachęcam do rozgrzewki w rytmie muzyki 
 
Zachęcam do ćwiczeń gimnastycznych https://www.youtube.com/watch?
v=BKAw3y1HKuE
 
AKTYWNOŚĆ ARTYSTYCZNA PLASTYCZNA 
 
Wykonaj plakat pt. ,,Bezpieczne wakacje”. 
1. Numer 112 znamy i w razie potrzeby go wybieramy. 
2. Jeśli kogoś nie znamy, na pewno z nim nie rozmawiamy. 
3. Gdy na plaży przebywamy, od mamy się nie oddalamy. 
4. W górach po szlaku chodzimy, wtedy nie zbłądzimy. 
5. Gdy na słońcu przebywamy, czapkę lub kapelusz zakładamy. 
 
 
Zachęcam do kolorowanki online 
https://www.kolorowankionline.net/wakacje-szkolne-we-wsi lub 
 
 
AKTYWNOŚĆ ARTYSTYCZNA, MUZYCZNA
Zachęcam do wysłuchania piosenki ,, 112- Numer alarmowy” 
 
1. Jedno połączenie, Czy się domyślicie? Może uratować komuś cenne życie. 
Ref. Jeden, jeden, dwa! Jeden, jeden, dwa! Numer ratunkowy, Każde dziecko 
zna! (2x) 
2. Gdy jest niebezpiecznie Musisz być gotowy, 
I zadzwonić pod ten Numer alarmowy! 
Ref. Jeden, jeden, dwa! Jeden, jeden, dwa! Numer ratunkowy, Każde dziecko 
zna! (2x) 
Zachęcam do rozwiązania quizu https://learningapps.org/5351023
 
 
AKTYWNOŚĆ POZNAWCZA MATEMATYCZNA 
Zapraszam do utrwalenia kierunków https://www.matzoo.pl/zerowka/prawo-
lewo_47_322
 
Zapraszam do piosenki utrwalający kierunki https://www.youtube.com/watch?
v=mO03jLcA2XM
 
TEMAT TYGODNIA: Lato
 
 
 
1. Literatura do przeczytania w tym tygodniu:
 
„ Tato, czy już lato?” Beata Szelągowska
 
Powiedz, proszę! Powiedz, tato,
Po czym poznać można lato?
Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?
Po prostu: Po słodkich malinach, 
Po bitej śmietanie z truskawkami,
Po kompocie z wiśniami,
Po życie, które na polach dojrzewa,
Po słowiku, co wieczorem śpiewa,
Po boćkach uczących się latać,
Po ogrodach tonących w kwiatach, 
Po świerszczach koncertujących na łące,
Po wygrzewającej się na mleczu biedronce,
Po zapachu skoszonej trawy i róż, I już!
„Burza” Jan Paciorek
Szła przez pola Pani Burza, 
– Co tak panią dzisiaj wkurza?
– Skąd u Pani tyle złości?
– Musi Pani mieć przykrości? 
Burza błyska, grzmi i wieje,
Straszy wszystkich:
– Świat zaleję, Powywracam wszystkie drzewa,
Kto się boi – niechaj zwiewa, 
Niebo całe pociemniało, 
Z wichrem wszystko oszalało,
Drzewa nisko się kłaniają, 
Panią Burzę przepraszają, 
– Niechże Pani już przestanie, 
Robić wszystkim wielkie lanie!
Burza mruczy, marszczy czoło.
Oj, nie będzie dziś wesoło,
Niech się kryje, kto gdzie może,
Bo tu będzie zaraz morze, 
Leje, wyje, gromy ciska,
Siódme poty z chmur wyciska.
Aż się wreszcie tak zmęczyła, 
Że się stała całkiem miła.
Cicho mruczy zawstydzona, 
To jest burza? – to nie ona. 
Cicho wiszą chmury z nieba, 
Będzie słońce – nam zaśpiewa, 
Rozweseli Panią Burzę,
Burza ze słońcem w jednym chórze?
Z tego śpiewu tęcza wisi, 
Ależ Pani nam kaprysi! 
Ale koniec – szkoda czasu, 
Słońce świeci – chodź do lasu.
 
Piosenka:”Lato płynie do nas”
sł. Jan Zuchora, muz. Krystyna
Kwiatkowska 
 
Raz, dwa, raz i dwa, (dzieci klaszczą) 
słońce idzie drogą. (rysują w powietrzu słońce) 
Z górki chmurki biegną dwie, śpieszą się jak mogą. (biegną w miejscu) 
 
Ref.:
Hop! Hop! – słychać w koło. (dzieci podskakują z rękami na biodrach, ) 
Hop! Hop! – echo woła. (podskakują z rękami na biodrach, ) 
Po jeziorze łódka mknie, (bujają się, ) 
lato płynie do nas. Raz, dwa, raz i dwa, (dzieci klaszczą)
nadszedł czas zabawy, (tańczą w kółko, ) 
pędzi, goni w polu wiatr, (biegną w miejscu) 
chce się z nami bawić. 
 
Ref.: Hop! Hop!…. (jak wyżej) 
Raz, dwa, raz i dwa, (uderzają w ręce kolegi) 
wiatr wesoło pląsa, (tańczą w kole) 
w górze, w chmurze, w ciszy pól (podskakują na palcach w rytm piosenki)
dzwoni śpiew skowronka. 
 
Ref. Hop! Hop!….
 
 
2. „Burzowe emocje” – oglądanie filmu, dyskusja.
Dzieci z R. oglądają film prezentujący burzę
(filmy można znaleźć w serwisie YouTube). Następnie R. zadaje pytania: Jakie uczucia wywołuje burza? Z jakimi uczuciami kojarzy wam się burza? Czy burzy trzeba się obawiać? Jak należy sięzachować podczas burzy, gdy jesteśmy na dworze? Co się dzieje, gdy skończy się burza? Jakie zjawisko pogodowe często się po niej pojawia latem? Jak się czujemy, gdy patrzymy na tęczę?
 
 
 
3. Proponowane zajęcia plastyczne:
 
- „Po czym można poznać lato?” – praca plastyczna doskonaląca umiejętność przekazywania informacji w formie graficznej, ekspresja twórcza. Dzieci dostają kartki papieru. Każde z nich rysuje to, co kojarzy mu się z latem.
 
- „Burza w kubeczku” – praca plastyczna. Dzieci siadają przy stolikach. Każde dostaje papierowy 
kubeczek, na którym rysuje markerem pioruny. Środek kubka (we wnętrzu) dzieci smarują klejem i przyklejają paski bibuły w różnych kolorach kojarzących się im z burzową pogodą. Kubek stawiajądo góry nogami, a na jego odwróconym denku przyklejają watę (symbolizującą chmurę). 
 
- „Tęcza na CD” – samodzielne zaobserwowanie tęczy. Każde dziecko dostaje płytę CD. Kieruje ją do światła tak, aby na jej odwrocie ukazała się tęcza. Płyty można potem wykorzystać do stworzenia pracy plastycznej, np. słoneczników. W tym celu wystarczy dokleić do płyty płatki z 
żółtego papieru i narysować na niej czarnym markerem kratkę symbolizującą nasiona.
 
- „Tęcza w torebce” – zabawa plastyczna. Mieszanie barw, doskonalenie motoryki małej, 
utrwalenie grafemów. Dzieci pracują przy stolikach. Otrzymują foliowe torebki strunowe. Na 
każdym stoliku znajduje się miska, do której R. wlewa dwie szklanki wody, wsypuje szklankę mąki 
i łyżkę soli. Miesza całość. Dzieci zabarwiają mieszaninę barwnikami w kolorach tęczy. Nakładają
łyżką trochę masy w każdym kolorze do woreczków. Zamykają woreczki i rączkami rozprasowują
masę. W tak powstałej tęczowej masie można kreślić literki, cyferki, wzory.
 
- „Biedronki” – praca plastyczna. Tworzenie biedronek z pasków papieru. R. rozdaje dzieciom 
czerwone, czarne i białe karki. Z czerwonego papieru dzieci wycinają koło, które będzie podstawą
grzbietu biedronki, oraz dużo cienkich pasków. Końcówki pasków przyklejają do koła tak, aby 
środkowa część stworzyła łuk. Przyklejają kolejne paski obok, tak aby stworzyć przestrzenny 
kształt tułowia biedronki (kształt ma przypominać kłębek włóczki). Następnie z czarnego papieru 
wycinają buźkę z czułkami oraz kropki. Z białego papieru wycinają oczy z czarnymi źrenicami. 
Doklejają elementy biedronki.
 
 
 
4. Zabawy dydaktyczne
 
- „Jak powstaje burza” – eksperyment. Na szklance R. umieszcza kawałek blaszki (np. denko od 
puszki). Nadmuchuje balon i energicznie pociera go kawałkiem wełnianej szmatki. Kładzie balon 
na blaszce i zbliża do niej palec. R. pyta dzieci, co się stało? W wyniku pocierania balonika 
wytworzyły się ładunki elektryczne i przeskoczyła iskra (jak błyskawica). R. pyta dzieci, czy znają
jakieś zjawisko charakterystyczne dla lata, w którym także pojawiają się iskry (błyskawice)? 
 
- „Wędrująca woda, czyli jak powstają kolory” – przygotowanie eksperymentu. R. prosi dzieci o 
umieszczenie obok siebie siedmiu kubków. Do kubków wlewa wodę, a pomiędzy nimi umieszcza 
zwinięte papierowe ręczniki, które zanurza w wodzie. Do pierwszego kubka wsypuje czerwony barwnik spożywczy, do trzeciego – żółty, do piątego – niebieski, do siódmego – fioletowy
 
- „Jak powstaje tęcza?” – eksperyment. R. przynosi dużą szklaną miskę z wodą, lusterko i białą
kartkę. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą R. wkłada pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywa miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza. R. pyta dzieci, dlaczego tak się stało 
(wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego 
na wielobarwne widmo). 
 
- „Kolory tęczy” – zajęcia dydaktyczne. Przeliczanie i podawanie nazw kolorów tęczy. R. pyta dzieci: Z jakich kolorów składa się tęcza? (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, 
indygo, fioletowy). Prosi o przeliczenie kolorów występujących w tęczy.
 
 
Witamy nasze JEŻYKI
 
W tym tygodniu tematyką przewodnią jest „Moje zwierzątko”. 
Zapraszamy do nauki i zabawy! 
 
 
Drodzy rodzice,
W tym tygodniu, w grupie JEŻYKI zaplanowano realizację materiału „Moje zwierzątko” 
 
Mój przyjaciel – pies i kot, 
To, co pływa, gryzie, piszczy; 
 U weterynarza, 
W zoo, 
Uwaga, nieznajome zwierzę!
 
 
W tym czasie dzieci powinny:
• rozmawiać na temat odpowiedniego zachowania wobec nieznajomych zwierząt i odpowiedzialności, jakiej wymaga posiadanie zwierzątka,
 
• bawić się w wysłuchiwanie poznanych głosek, w tym w szczególności głoski „z”,
 
• bawić się w wyszukiwanie w wyrazach liter, w tym w szczególności litery „z”, 
 (rodzic mówi różne wyrazy a dziecko odpowiada czy w danym wyrazie słyszy głoskę „z”
 
 
 
 
1. „Pięć kociątek” - zabawa paluszkowa.
Śpi w koszyku pięć kociątek,to bajeczki jest początek.(dzieci do koszyka ułożonego z jednej dłoni wkładają wszystkie palce drugiej dłoni)
 
Gdy się kotki obudziły, to z koszyka wychodziły:(dzieci poruszają wszystkimi palcami w koszyku)
 
najpierw rudy, potem szary
(dzieci wysuwają z koszyka najpierw kciuk, a potem palec wskazujący)
 
potem czarne dwa do pary.
(dzieci wysuwają palec środkowy i serdeczny)
 
A na końcu wyszedł biały, dzielny, chociaż bardzo mały.
(dzieci wyjmują mały palec i poruszają nim nad koszykiem) 
 
 
2.”Pół marzenia” - wysłuchaj opowiadanie Joanny Raweckiej i odpowiedz na pytania.
 
Pół marzenia
Joanny Raweckiej
Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć
poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała, ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.
–To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność –mówiła mama, a Ninka już wiedziała, że to słowo wiąże się z kolejną odmową. Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem i głaszcze jego 
błyszczącą sierść. Ach! Ileż by za to dała! Pewnego ranka spotkała sąsiadkę, 
panią Adę, która miała starego kundelka Czarusia. Co prawda odbiegał od ideału z marzeń Niny, ale uwielbiała, kiedy wesoło merdając ogonem, 
podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.
–Widzę, że umiesz obchodzić się ze zwierzętami –zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczynka delikatnie drapała Czarusia za uchem.
–Bardzo chciałabym mieć pieska –westchnęła Ninka. –Ale moi rodzice nie 
chcą się zgodzić. Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:
–Posiadanie psa to duża odpowiedzialność. „Znowu to samo” –pomyślała ze smutkiem Ninka.–Są jednak różne sposoby –dokończyła sąsiadka zagadkowo. –Można mieć psa „na pół”.Dziewczynka spojrzała 
zaciekawiona.–Chciałabyś mieć ze mną Czarusia „na pół”? –spytała pani Ada. 
Ada aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny 
wydawała jej się nawet piękny.–Podzielimy się odpowiedzialnością. Możesz przychodzić do mnie po szkole, bawić się z Czarusiem, a jeśli rodzice 
pozwolą, to nawet wyprowadzać go na skwerek przed blokiem. Szczerze 
mówiąc, sprawia mi to już kłopot.
–Ojej!Dziękuję! –wykrzyknęła Nina i pobiegła z nowiną do domu.–Pół psa? –
zapytał tata, nie rozumiejąc dokładnie, o czym w pośpiechu opowiada mu 
córka.–Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności –powiedziała dziewczynka, 
czując, że jest to bardzo mądre.
 
 
Pytania do opowiadania:
• O czym marzyła Nina?
• Dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośby?
• Co oznacza słowo „odpowiedzialność”?
• Kto pomógł Ninie?
• Jak rozwiązała problem pani Ada?
• Jakie zwierzątka masz w domu lub jakie chciałbyś mieć?
• Jak należy opiekować się zwierzątkami?
• Jakie znasz zwierzątka domowe, które mają cztery łapy?
 
 
 
3. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami języka angielskiego ;) Zaproś kogoś z 
rodziny do zabawy :)
https://www.youtube.com/watch?v=ju8W_SX_wy4
 
 
 4. „Pies” - praca plastyczna z wykorzystaniem materiałów odpadowych. 
Oto przykładowe zdjęcia i filmik.
 
- „To, co pływa, gryzie, piszczy”:
 
5. „W sklepie zoologicznym” - rozmowa na temat wiersza Bożeny Formy.
 
Ulicami miasta 
idzie Maciuś z mamą. 
Nagle przed sklepem 
na chwilę przystanął. 
W sklepie pełno zwierząt: 
myszki i szynszyle, 
kolorowe ryby. 
Skąd ich tutaj tyle?! 
Papugi, kanarki, 
jest też morska świnka, 
a w akwarium mieszka 
żółwiowa rodzinka. 
Może da się wreszcie 
namówić dziś mamę
i Maciuś wymarzone 
zwierzątko dostanie.
 
 
 
Pytania do wiersza:
• Przed jakim sklepem przystanęli Maciuś z mamą?
• Jakie zwierzęta zobaczył Maciuś?
• Jak wygląda szynszyla? - jeśli dziecko nie wie, zamieszczamy zdjęcie poniżej lub odszukać w albumie o zwierzętach.
 
 
 
Kubusiowe przeliczanie zwierząt:
https://kubus.pl/bajka/cyferki-nauka-liczenia/
 
 
6. Ćwiczenia gimnastyczne z Kubusiem.
https://kubus.pl/cwicz/kubus-silacz/
 
 
7. „Akwarium” - praca plastyczna. Oto przykładowe prace plastyczne. Możesz wykonaćpodobną lub według własnego pomysłu.
 
 
 
 
8. „U weterynarza” - obejrzyj filmy związane z pracą weterynarza. Zwróć uwagę na wystrój gabinetu, sprzęty znajdujące się w nim. Odpowiedz na pytania: Jak nazywa się lekarz, który leczy zwierzęta? Na czym polega praca weterynarza? Kiedy weterynarz jest potrzebny zwierzętom?
 
https://www.youtube.com/watch?v=2VjQgsCBDzM
https://www.youtube.com/watch?v=KjirS6uSM9g
https://www.youtube.com/watch?v=z8WIhdbNfrM
 
 
9. Ćwicz z Kubusiem:
 
 
10. „W lecznicy” - zabawa plastyczna. Narysuj to, co najbardziej zapamiętałeś odnośniepracy weterynarza.
 
 
11. „U weterynarza” - zaproś kogoś z rodziny do zabawy. Wyznaczcie dla siebie role, określcie zasady zabawy. Możecie do tego wykorzystać napisy: lecznica, lekarz.
 
 
12. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. Zaproś rodziców na spacer, rower, itp.
 
 
– W zoo:
13. „Zgadnij co to?” - zagadki słuchowe. Spróbuj odgadnąć jakie zwierzęta wydają te dźwięki.
 
 
14. „Wycieczka do zoo” - wysłuchaj wiersza Bożeny Formy i odpowiedz na pytania.
 
Do ZOO dzisiaj wyruszamy, 
skromny bagaż zabieramy. 
Każdy niesie plecak mały, 
a w nim ekwipunek cały. 
Pelerynę, z daszkiem czapkę
mały soczek i kanapkę. 
Jest aparat, zatem dzisiaj 
będzie zdjęcie obok misia. 
Już bilety są kupione 
więc ruszamy w prawą stronę. 
Pełno krzewów dookoła, 
nagle dziwny głos nas woła. 
Spoglądamy, a przed nami 
basen z małymi fokami. 
Szybkie, zwinne, wciąż nurkują, 
różne sztuczki pokazują. 
Zaraz obok jest żyrafa. 
A z nią mama oraz tata. 
Długie szyje wyciągają, 
z góry na nas spoglądają. 
Tuż za nimi niedźwiwedź biały 
zanurzony w wodzie cały. 
Słońce daje się we znaki, 
upał jest nie byle jaki. 
Trochę z boku wielka skała, 
a tam lwia rodzina cała. 
Lew w półcieniu jak głaz leży 
bacznie wszystkich wzrokiem mierzy. 
Na polanie wielkie słonie. 
Ktoś wyciąga do nich dłonie. 
Tak nie wolno! Zapamiętaj! 
Wszak to dzikie są zwierzęta. 
Są flamingi i bociany, 
barwne kaczki, pelikany. 
Jastrząb, orzeł, oraz sępy, 
każdy z nich ma dziób zagięty. 
Koło klatki z niedźwiedziami 
pełno dzieci z rodzicami. 
Misie pięknie się kłaniają, 
śmiesznie głowy przechylają. 
Była także pani zebra 
lecz przed chwilą gdzieś pobiegła.
 
Pytania:
• Jakie zwierzęta są wymienione w wierszu?
• Jakiego zwierzęcia dzieci nie zobaczyły, bo gdzieś pobiegło?
• Jakie ptaki widziały dzieci w zoo?
• Dlaczego zamyka się zwierzęta w ogrodach zoologicznych?
• W jaki sposób możemy pomóc zwierzętom w ogrodach zoologicznych?
 
 
15. „Pani zebra” - zabawa ruchowa do piosenki według własnego pomysłu.
https://www.youtube.com/watch?v=uG0aRu5oX6M
 
16. „Uwaga! Nieznajome zwierzę!” - porozmawiaj z rodzicami na ten temat.
• Co to jest obce, nieznajome zwierzę?
• O czym należy pamiętać, kiedy spotkamy gdzieś nieznajome dla nas zwierzę, np. psa?
• Jak powinniśmy się zachowywać, gdy podczas spaceru widzimy za siatką psa?
• Jak powinniśmy się zachowywać, gdy podczas pobytu w zoo oglądamy zwierzęta na wybiegu, np. słonia, żyrafę, foki, lwa?
 
 
17. „Uciekające żabki” - spróbuj okrążyć całe mieszkanie naśladując żabie skoki.
 
 
18. Stwórz wspólnie z rodzicami „Kodeks bezpiecznego zachowania się podczas spotkańz nieznajomymi zwierzętami”.
 
Oto przykładowe zdania:
Trzymamy ręce z dala od ogrodzenia, za którym jest zwierzę.
Stoimy bez ruchu, gdy pies nas wącha.
Nigdy nie dotykamy nieznajomych zwierząt.
Gdy chcemy pogłaskać psa, zawsze musimy o to zapytać zgodę właściciela.
W zoo stoimy za barierkami.
 
 
19. „Mama da mi bułkę” - zabawa relaksacyjna. Zaproś kogoś z rodziny do zabawy.
 
Mama da mi bułkę, bułkę dam pieskowi.
(dziecko rysuje owale obiema rękami na plecach rodzica)
 
Piesek da mi skórkę, skórkę dam szewcowi.
(dziecko rysuje prostokąty)
 
Szewc mi zrobi buty, buty dam sędziemu.
(dziecko delikatnie stuka palcami w plecy rodzica)
 
Po co one jemu? Tego nie wie nikt,
(dziecko rysuje na całych plecach znak zapytania)
 
Zresztą sędzia znikł!
(dziecko zasłania delikatnie uszy rodzicowi)
 
 
Cel: rozwijanie zdolności manualnych oraz spostrzegawczości. 
 
 
Zagadka „Łąka” 
Wiosną kolorowa, pełno kwiatów wkoło. Wiele tu owadów, wszystkim jest wesoło. Trawa się zieleni, pszczoła nektar spija. Dzieci grają w piłkę, czas tu szybko mija. (łąka) 
 
 
Karta pracy nr 1 – Narysuj drogę jaką przebyły owady nie odrywając kredki od kartki.
 
 
 
 
 
 
 
Karta pracy nr 2 – Połącz owada z jego cieniem.

 
 
 
Karta pracy nr 3 – Znajdź 5 różnić pomiędzy obrazkami.

 
 
Cel: rozwijanie umiejętności matematycznych.
 
Rozwiązywanie zagadek 
dotyczących mieszkańców łąki. 
 
 
Karta pracy nr 1 – Policz ile kropek ma każda z biedronek.
 

 
Karta pracy nr 2 – Policz ile jest owadów na każdym polu i wskaż odpowiednią liczbę kropek.
 
 
 
 
 
 
Karta pracy nr 3 – Pokoloruj motylka według kodu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cel: rozwijanie uważnego słuchania oraz mowy. 
 
Słuchanie opowiadania „Smok łąkowy wielogłowy” 
– O czym wam poczytać? – zapytała mama, rozsiadając się wygodnie w fotelu 
ustawionym między łóżkami dzieci. 
– O Kubusiu Puchatku – zdecydowała natychmiast Ada. – Jak zaprosił Prosiaczka 
na piknik... 
– Piknik! – wykrzyknął Olek. – Zupełnie zapomniałem! Jutro jedziemy na piknik 
i pani prosiła, żeby każdy miał w plecaczku coś dobrego, czym mógłby 
poczęstować innych. 
– Masz szczęście, że wczoraj upiekłam ciasteczka – uspokoiła go mama – 
zapakujemy je do plastikowego pudełka, dorzucimy torebkę suszonych owoców i 
będziesz miał się czym dzielić. A dokąd się wybieracie? 
– Na łąkę. Pani powiedziała, że pojedziemy autobusem do ostatniego przystanku i 
kawałek przejdziemy piechotą. 
– I bardzo dobrze – ucieszyła się mama. – Trochę ruchu wam się przyda.
Jazdą autobusem najbardziej zachwycony był Oskar, którego rodzice codziennie 
przywozili do przedszkola samochodem. Przez całą drogę gadał, śpiewał, 
wygłupiał się z kolegami i podjadał smakołyki, które mama spakowała mu do 
plecaczka. 
– Dalej pójdziemy na piechotę – oświadczyła pani, gdy wysiedli na ostatnim 
przystanku. 
– Abyśmy się nie nudzili, proponuję marsz w rytmie naszych przedszkolnych 
przebojów. Trzy, cztery – zaczynamy: Gdzie strumyk płynie z wolna, rozsiewa 
zioła maj... 
Olek nawet nie przypuszczał, jak bardzo takie wspólne śpiewanie pomaga 
wędrować. Nawet się nie obejrzeli, a już byli na miejscu. 
– Jak tu ślicznie... – westchnęła Zuzia. 
Faktycznie, rozgrzana słońcem łąka pachniała cudnie, słoneczko przyświecało, 
pszczoły bzyczały... Pani rozłożyła na trawie wielki koc, a na nim obrus w kratkę
i papierowe talerze. 
– Proponuję, abyśmy wyjęli z plecaczków wszystkie smakołyki, a potem 
częstowali się tym, na co kto ma ochotę. Z początku niektórzy ociągali się trochę, 
ale kiedy Zosia poukładała na talerzach drożdżówki z makiem, Bartek orzechowe 
chrupki, a Zuzia pachnące jabłuszka, wszyscy po kolei opróżnili plecaczki. 
– Ciekawe, że na świeżym powietrzu wszystko smakuje lepiej – pomyślał Olek, 
pałaszując z apetytem zwykłe słone paluszki przyniesione przez Madzie.
– A teraz możecie się pobawić – oznajmiła pani, gdy na trawie nie pozostał już
żaden ślad po tygryskowej uczcie. 
Kasia z Oliwką natychmiast pobiegły zbierać kwiatki, z których postanowiły 
upleść sobie wianki. Ania, Malwina i Dominika bawiły się w zgadywanki. 
Konrad z Bartkiem napompowali piłkę plażową i zaczęli grać, a Olek, Adaś i 
Kuba położyli się na kocu i obserwowali wędrujące po niebie obłoki. 
– Patrzcie, ten duży wygląda jak motyl – skojarzyło się Adasiowi. 
– A ten mniejszy jak zając – zauważył Kuba. – O, jak mu się wydłużyły uszy... 
Trzeci obłoczek nie przypominał kształtem żadnego zwierzaka.
 
– Ani to żaba, ani ślimak – mruczał pod nosem Olek. – Już wiem! – wykrzyknął
nagle. – To jest SMOK, KTÓREGO NIE WIDAĆ, bardzo groźny i podstępny. 
Skrada się po cichutku, a jego obecność zdradzają lekko poruszające się trawy. 
Ledwo wypowiedział te słowa, łąka zafalowała gwałtownie. 
– Ratunku! – wrzasnął Adaś, zrywając się na równe nogi, a Kuba, na wszelki 
wypadek, schował się za Olka. 
– Spokojnie, to tylko wiatr... – próbowała uspokoić chłopców pani. 
– Na... na pewno? – wyjąkał ciężko przestraszony Adaś. 
– Oczywiście! – usłyszał. 
– A ja wcale nie byłbym tego taki pewny – szepnął do Kuby Olek, nie 
spuszczając oczu z rozkołysanych traw. 
 
 
 
Rozmowa na temat opowiadania: 
• Co można robić podczas pobytu na łące? 
• Jakie zwierzęta można spotkać na łące?
 
 
Praca plastyczna – Narysuj/namaluj wybrane zwierzę/owada, którego 
można spotkać na łące.
 
Cel: rozwijanie sprawności fizycznej. 
 
SKACZEMY, BIEGNIEMY – @WYGIBASY TV - piosenka z pokazywaniem 
 
 
NAJPIERW SKŁON – @WYGIBASY TV – piosenka z pokazywaniem 

 

 

Ważne informacje

Szanowni Państwo, opłaty za przedszkole wnosimy do 7go dnia miesiąca.

Numer konta:
98 1020 4795 0000 9902 0278 2969

Powyższy numer konta nie służy do wnoszenia opłat za rytmikę, logopedię i inne zajęcia dodatkowe.

My dbamy o wasze pociechy
twittergallerycontact