Ważne informacje dla Rodziców, czytaj więcej.. (kliknij tutaj)

2.12.2021. Czwartek. Dzień zielony

Drogie dzieci,

To już drugi dzień kolorowego tygodnia z Mikołajem.
Myślę, że jesteście już ubrani na zielono i gotowi do pracy przed wizytą św. Mikołaja.

Dzień niebieski

Poranna rozgrzewka

Zaczynamy od rozgrzewki. Ćwiczcie razem ze Śnieżynką.


Opowiadanie Baletniczka i Kominiarczyk

Poproście Rodziców, by przeczytali Wam opowiadanie o tym, co w pewnym domu wydarzyło się na choince. Słuchajcie uważnie, bo później będziecie odpowiadać na pytania.

Autor: Czesław Janczarski

W pewnym domu była piękna choinka.
Paliły się na niej świeczki, tylko nie elektryczne, ale zwykłe.
Kolorowe światełka lśniły w szklanych bombkach i na łuskach szklanych rybek.

Na szczycie choinki kołysała się zgrabna Baletniczka w różowej sukience,
a niedaleko niej siedział Kominiarczyk, w czarnym cylindrze, z miotłą w prawej ręce.
Baletniczko — wzdychał Kominiarczyk,
— dlaczego nie chcesz spojrzeć na mnie, dlaczego nie chcesz ze mną porozmawiać?
Baletniczka dumnie zadzierała nosek i odwracała głowę od Kominiarczyka.

Kominiarczyk wzdychał dalej:
Masz śliczne złote włosy i sukienkę ułożoną w misterne falbanki, a ja jestem czarny i usmolony.
Gardzisz mną na pewno...

Baletniczka jeszcze wyżej zadzierała swój zgrabny nosek.
I wtedy zdarzyła się rzecz straszna: od dogasającej świeczki zapaliły się świerkowe igły,
ogień pobiegł wzdłuż gałązki, aż na szczyt choinki — tam gdzie kołysała się różowa Baletniczka ...
— Ratunku! — zawołała dumna papierowa laleczka.
Kominiarczyk jednym susem znalazł się przy ogniu.
Już płomienie zaczęły obejmować bibułkową sukienkę.

— Ratunku!
Poszła w ruch miotła Kominiarczyka, posypały się iskry, ogień zgasł.
W powietrzu unosił się jeszcze błękitny dym i zapach spalonych igieł.

Baletniczka opuściła dumny nosek, spojrzała na Kominiarczyka i szepnęła:
— Dziękuję ci, Kominiarczyku, uratowałeś mi życie!

Bohaterski czarny chłopczyk poprawił cylinder, który przekrzywił mu się na bok, i otrzepał miotłę z popiołu. Nie wzdychał już — uśmiechał się za to bardzo radośnie.



A teraz odpowiedzcie Rodzicom na pytania:
• O czym jest to opowiadanie?
• Jakie uczucia miał Kominiarczyk, a jakie Baletniczka na początku opowiadania?
• W którym momencie nastąpiła zmiana zachowania Baletniczki?
• Czym kierował się Kominiarczyk, gdy pojawił się ogień?
• Jak zmieniło się zachowanie Baletniczki wobec Kominiarczyka?
• Co zrobił Kominiarczyk, aby ratować życie Baletniczki?
• Co to jest przyjaźń, pomoc, miłość i jak można odwzajemniać te uczucia?


Jak dawniej świętowano Boże Narodzenie?

Obejrzyjcie filmik opowiadający o tym, jakie kiedyś były zwyczaje ludowe?
Czy wiecie, że dawniej choinki ozdabiano jabłkami, orzechami, piernikami domowej roboty, zabawkami z papieru lub z gliny, a świeczki były z prawdziwego wosku?
Dzisiaj coraz częściej na choince wiesza się gotowe ozdoby, kolorowe, błyszczące bombki, zabawki, łańcuchy i lampki elektryczne.


Słuchanie piosenki pt. "Wesoła choinka"

A teraz posłuchajcie piosenki, która opowiada o wesołej choince udekorowanej pięknymi ozdobami. Możecie się jej też nauczyć.

Słowa: Tadeusz Kubiak
Muzyka: Krystyna Kwiatkowska
Wesoła choinka


Propozycje zabawek na choinkę

Zapraszam Was kochane dzieci do wykonania wspólnie z Rodzicami ozdób świątecznych.
Poniżej znajdziecie kilka ciekawych propozycji. Możecie sobie wybrać.


Choinka z papieru



Łańcuch na choinkę - 3 POMYSŁY na łańcuch choinkowy



Bombka ze zdjęciem



Jak zrobić ozdoby choinkowe z papieru?



Jak zrobić gwiazdkę z papieru na choinkę?



Kreatywne ozdoby świąteczne




Tak może wyglądać efekt Waszej pracy
Zimowy lampion

Sprzątanie po pracy

Każde z Was już wie jak ważny jest porządek.
Na koniec zapraszam Was do przedświątecznego sprzątania razem ze Śnieżynką.




Dobrej zabawy 🙂

1.12.2021. Środa. Dzień niebieski

Witajcie Żaczki!

Dzisiaj jest pierwszy dzień kolorowego tygodnia z Mikołajem.
Ubierzcie się na niebiesko i zaczynamy przygotowania do wizyty św. Mikołaja.

Dzień niebieski

Wiersz pt. „Drogi Mikołaju”

Na początku nauczymy się krótkiego wierszyka dla św. Mikołaja.

Dobry, święty Mikołaju,
wszystkie dzieci Cię kochają.
Usiądź sobie między nami,
obdarz dzieci prezentami.

Wszyscy Cię dzisiaj,
serdecznie witamy.
Tobie, wesołą piosenkę,
zaraz zaśpiewamy.

Film o Św. Mikołaju.

Usiądźcie teraz wygodnie i obejrzyjcie ciekawy filmik o św. Mikołaju.
Po obejrzeniu porozmawiajcie z Rodzicami o swoich przeżyciach.

Piszemy List do Św. Mikołaja

Kochane dzieci, najwyższa pora, by napisać własny List do św. Mikołaja.

Od czego zacząć?
Pamiętajcie, że w Liście do św. Mikołaja piszemy prawdę, wkładając całe swoje serce ,
bo św. Mikołaj czyta takie listy z prawdziwą radością i chętniej spełnia prośby.
Poza tym podczas pisania ważna jest uwaga i staranność.
Rodzice z pewnością Wam pomogą.

Co nam będzie potrzebne?
• kartka białego lub ozdobnego papieru,
• odpowiednia koperta,
• znaczek pocztowy,
• kolorowe pisaki lub kredki.

O czym jeszcze warto pamiętać?
Oprócz opisu wymarzonych prezentów dobrze jest napisać o tym, że dziecko było w tym roku dobre, pomocne i kochane.

Poniżej znajdziecie przykładowy tekst

Poproście Rodziców o pomoc w napisaniu Listu do św. Mikołaja.

Kochany Święty Mikołaju!
W tym roku starałem (-am) się być dobry i pomocny.
Wykonywałem moje obowiązki w domu, choć nie zawsze mi to wychodziło.
Obiecuję, że w przyszłym roku będę uważnie słuchał, co mówią do mnie Dorośli (Rodzice, Ciocie, ...).
Najbardziej proszę o ...
() Podpis dziecka

• Adresujemy kopertę tak, jak uczyliśmy się w Przedszkolu. Poproście Rodziców o pomoc,
• List składamy i umieszczamy w kopercie zaadresowanej do św. Mikołaja,
• Nie zapomnijcie o naklejeniu znaczka pocztowego.

Jeśli nie macie w domu znaczka możecie skorzystać z poniższych znaczków pocztowych.
Tak zaadresowany List na pewno dotrze do św. Mikołaja 🙂
Znaczek 2 Znaczek 3
Znaczek 4 Znaczek 5

Śpiewanie piosenki o św. Mikołaju

Na koniec zaśpiewajmy św. Mikołajowi piosenkę, której uczyliśmy się w ubiegłym roku.

Życzę dużo radości 🙂

Drogie Dzieci,

dzisiaj Andrzejki. Ludowa tradycja mówi, że:
„Dawno, dawno temu, w przedostatni dzień listopada, w przeddzień imienin św. Andrzeja,
wszyscy pragnęli dowiedzieć się czegoś ciekawego o swoim losie.”


Andrzejki to wieczór wróżb, znany od bardzo dawna i przekazywany z pokolenia na pokolenie.
Oczywiście, dzisiejsze wróżby, to tylko zabawa i należy je traktować z przymrużeniem oka ;)
A teraz proponuję kilka ciekawych wróżb andrzejkowych.

Wróżba „Co mówią gwiazdy?”

Potrzebne materiały:
• kartoniki białego papieru,
• kolorowy pisak,
• plastikowa butelka.

Jak się bawić?
Na kartoniku Rodzic wpisuje kolejne symbole: Korona, Serce, Moneta, ...
Na środku pokoju połóżce małą butelkę (może być plastikowa), a wokół niej odwrócone kartoniki.

Dzieci i Rodzice kolejno wypowiadając zaklęcie:
„Święty Andrzeju, daj nam znać, co się będzie z nami, dziać”
i wprawiają w ruch pustą butelkę.
Wróżbą jest napis, na który wskazuje szyjka butelki.

Co oznaczają Symbole?
+ Korona – w przyszłości będziesz ważną osobą. Obejmiesz ważne stanowisko.
+ Serce – czeka cię wielka miłość i szczęście rodzinne,
+ Moneta – Będziesz bardzo bogatym biznesmenem. Sukces w interesach,
+ Gwiazda – przed Tobą kariera aktorski lub piosenkarski,
+ Palma – czekają Cię wspaniałe przygody. Zostaniesz podróżnikiem,
+ Książka – przed tobą kariera naukowa,
+ Różaniec – zostaniesz księdzem lub siostrą zakonną,
+ ...... - możecie dopisać własne symbole.

Zabawa przy piosence pt. „Magiczna liczba 7”


Wróżba „Wrzucanie monet do studni”

Na środku pokoju ustawcie małą miskę z wodą.
Dziecko i Rodzic otrzymują drobną monetę (1 gr), pomyślą życzenie i wypowiadając zaklęcie:
„Hokus pokus, czary mary, aby wróżby się spełniły złóżmy dary”.
wrzucają monetę do studni przez lewe ramię najpierw dzieci, a później Rodzice.

Podpowiedź: Aby zabawa była fajniejsza można wcześniej poćwiczyć wrzucanie monet do miski z wodą.
Jeżeli moneta wpadnie do wody to jest szansa na spełnienie życzenia.

Magiczny klucz

Wrożba literowa

Potrzebne materiały:
• kartoniki białego papieru,
• kolorowy pisak,
• kolorowe patyczki

Jak się bawić?
Rodzic wpisuje na kartoniku wybrane drukowane litery i odwraca kartonik, by zakryć literę.
Dziecko wybiera kartonik i układa na dywanie wybraną literę z kolorowych patyczków.

Następnie Rodzic odczytuje ich znaczenie:
A – przed tobą super wycieczka,
E – zagrasz w filmie,
L - czeka Cię miła niespodzianka,
M – dostaniesz dużo prezentów od Św. Mikołaja,
T – szczęście Ci sprzyja,
Y – Rodzice, Wujkowie Cię pochwalą.

Wróżba „Kubki przyszłości”

Co będzie potrzebne?
• plastikowe kubeczki,
• cukierek,
• piórko,
• ziarenko pieprzu,
• moneta,
• liść laurowy.

Jak się bawić?
Pod kubkami umieszczamy zgromadzone przedmioty, które mają swoje tajemnicze znaczenie.
Dziecko wybiera jeden z kubków, a Rodzic odczytuje symbolikę przedmiotu znajdującego się pod nim:
• cukierek – życie słodkie i wesołe,
• piórko - życie lekkie i przyjemne,
• ziarenko pieprzu – życie pełne przygód,
• moneta - życie w przepychu i bogactwie,
• liść laurowy - życie pracowite i pożyteczne.

Wróżba „Taniec z wstążkami”

Dzieci wybierają w dowolnym kolorze pasek bibuły i tańczą z nim w rytm wybranej muzyki muzyki.
Po tańcu Rodzic odczytuje znaczenie wróżby lub przestrogi, o których mówią kolory wybranej wstążki:

  • Czerwony – Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo w przyszłości będziesz musiał być częstym gościem u dentysty. Wszyscy wiedzą, jak bardzo tego nie lubisz,
  • Zielony – Bądź ostrożny w drodze do przedszkola. Patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się na przejściu przez ulicę. Gdy będziesz uważał, to nic złego Ci się nie przytrafi,
  • Żółty – Bardziej dbaj o swoje zdrowie, cieplej się ubieraj. Nie pij zimnych napojów, gdy jesteś spocony, noś zawsze zimą czapkę i nigdy nie zapominaj o szaliku,
  • Niebieski – Zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz coś cennego zgubić. Nie bądź taki roztargniony,
  • Biały – Pijesz za mało mleka, masz słabe kości. Jedz więcej nabiału, a nie tylko chrupki i wafelki,
  • Brązowy – Za często się kłócisz. Unikaj nieporozumień, a wszystko wokół Ciebie będzie bardzo kolorowe.

Magiczny klucz

Zabawa matematyczna „Klucze”

W zabawie mogą uczesniczyć dzieci tylko pod opieką Rodziców.

Potrzebne rekwizyty:
• tajemnicza szkatułka (może być ozdobne kartonowe pudełko),
• niewielka miska z zimną wodą,
• duży klucz z uchem,

Jak przebiega zabawa?
Rodzic z tajemniczą miną zapowiada:
„W tej szkatułce (pudełku) znajduje się klucz, który ma magiczną moc.
Przez jego ucho będziemy lać roztopiony wosk do wody.
Klucz ten można wyciągnąć dopiero po zaklęciu, które należy powiedzieć głośno i razem, ze trzy razy!”


Jak wszystko będzie gotowe (klucz w szkatułce, miska z wodą, roztopiony wosk) Rodzic wypowiada zaklęcie:
„Czary – mary, czarne koty chcę, zobaczyć klucz ten złoty”.
Rodzic wyciąga tajemniczy klucz, przez który przelewa roztopiony wosk i kontynuuje zaklęcie:
„Czary-mary wosku lanie, co ma stać się, niech się stanie!”

Magiczny klucz

Dobrej zabawy przy muzyce!

 

Witajcie kochani,

Na początku proponujemy gimnastykę przy muzyce. Najlepiej wspólnie z Rodzicami.

Kreatywna matematyka

Rozruszaliście trochę Wasze mięśnie, przyszedł czas na kreatywną matematykę.
Przygotujcie potrzebne materiały i spróbujcie wykonać wszystkie zadania przedstawione na filmiku.

Potrzebne materiały:
• długie wykałaczki,
• kolorowe makarony,
• nieco plasteliny,
• kartoniki z cyferkami od 0 do 5.

Przedszkolne eksperymenty z wodą

A teraz poeksperymentujemy.
Czy wiecie, że woda potrafi unieść różne ciężkie przedmioty?
Jak to się dzieje, dowiecie się z poniższego filmiku.
Możecie z pomocą Rodziców wykonać podobne eksperymenty.

Jak zrobić kolorowego ludzika tańczącego w wodzie?
Zobaczcie, ja to jest możliwe, a później spróbujcie samodzielnie.

Zabawa słuchowa przygotowująca do nauki czytania

Prosimy Was kochani Rodzice, abyście ćwiczyli z dziećmi analizę i syntezę słuchową wyrazów (głoskowanie).
Zwracamy uwagę na wyróżnianie głosek w wyrazach:
+ w nagłosie (pierwsza głoska),
+ w śródgłosie (środkowa głoska),
+ w wygłosie (ostatnia głoska).

Dzieci mogą wyszukiwać wyrazy zawierające podaną głoskę na początku, w środku lub na końcu wyrazu.
Można użyć do ćwiczeń obrazków, na których dziecko znajdzie obiekty zawierające daną głoskę.

Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące rękę do pisania

 

Grafomotoryka1 Grafomotoryka2 Grafomotoryka3
Grafomotoryka4 Grafomotoryka5 Grafomotoryka6

Miłej zabawy :)

 

Kochane dzieci,

nie wiem, czy zauważyłyście, ale ostatnio Pani Jesień bardzo się zmieniła.
Poproście Rodziców, aby odczytali List, który jest zaadresowany do Was.


List od Pani Jesieni
„Jestem Pani Jesień, która piękne kolory niesie po świecie.
Wszędzie gdzie się znajduję, śliczne obrazy maluję.
Zostawiam kolorowe liście, które w słońcu błyszczą ogniście.
Drzewa i krzewy złotem obsypuję.
Parki swoim bogactwem obdarowuję.”

Lecz gdy Listopad nadchodzi, wiatr swym podmuchem ziemię bardziej chłodzi.
I choć to ta sama pora roku zmiany widać na każdym kroku.
Na potwierdzenie tych wszystkich zmian dwa obrazki przesyłam Wam.
Mówiły mi także odlatujące ptaki, że wy kochane Przedszkolaki
dużo o jesiennej przyrodzie wiecie i chętnie o tym Rodzicom opowiecie.”

Rozmowa kierowana pod nazwą „Dwa oblicza Jesieni”

Popatrzcie na poniższe dwie ilustracje, które namalowała dla was Pani Jesień.
Odpowiedzcie Rodzicom na pytanie: co przedstawia pierwsza ilustracja?

  • Podpowiedź: Park jesienią, na drzewach barwne liście, wszędzie jest kolorowo,

Jaki tytuł można nadać tej ilustracji?

  • Podpowiedź: Złota polska jesień.

Piękny Park Jesienią

Teraz zobaczcie drugą ilustrację. Co widzicie na drugiej ilustracji?

  • Podpowiedź: pada deszcz, jest mgliście, są burze, czasami świeci słońce, ale już nie tak mocno jak latem, jest chłodno, wieje zimny wiatry, dni są krótsze, czasem pada śnieg,

Jaki tytuł można nadać tej ilustracji?

  • Podpowiedź: Jesienna szaruga, jesienna słota.

Szaruga Jesienna

Zabawa skojarzeniowa na bazie wiersza pt. „Sześć parasoli”.

Autor: Anna Łada-Grodzicka

Zapraszam Was teraz do uważnego wysłuchania wiersza pt. „Sześć parasoli”.

Kiedy deszcz na dworze pada,
to w szatni stoi kolorowych parasoli gromada.

Ten pierwszy w esy-floresy
– to parasol Teresy.

Drugi – czerwony w kółka
– to parasol Jurka.

Trzeci – beżowy w kropki
– to parasol Dorotki.

Czwarty – żółty w kwiatki
– to parasol Beatki.

Piąty – w ciapki zielony
– to parasol Ilony.

Szósty – niebieski w kratkę
– wybrał sobie Małgorzatkę.

Z Małgorzatą chodzi wszędzie
i czeka, aż deszcz będzie.

 

Odpowiedzcie Rodzicom na pytania dotyczące tego wiersza:

  • O czym był ten wiersz?
  • Kiedy potrzebny jest parasol?
  • O ilu parasolach był ten wiersz?
  • Do kogo należały parasole?
  • Jak wyglądały poszczególne parasole?

Sugestia:

  • Rodzic może ponownie odczytać dziecku wiersz lub jego fragment w celu utrwalenia imion dzieci oraz kolorów i znaków szczególnych parasoli,

Zagadki

Pewnie jesteście ciekawi jakie zagadki dla Was przygowałam?
Posłuchajcie uważnie i spróbujcie odgadnąć zagadkę.

Mały daszek kolorowy,
jak spadochron się rozpina.
Przed wilgocią chroni głowy,
kiedy go się w ręku trzyma
(parasol).

Małe, średnie i duże, uwielbiają kałuże!
Suche skarpetki wśród deszczu noszę,
kiedy na nogi wkładam....”
(kalosze).

Chronię Cię przed deszczem,
foliowym kapturem.
Gdy ci parasolkę
wiatr porywa w górę
(płaszcz przeciwdeszczowy).

Zabawa plastyczna pt.  „Kolorowe parasole”

Potrzebne materiały:
• Białe kartki papieru (sztywny karton, brystol),
• Farbki wodne,
• Pędzel i słomka do dmuchania.

Wykonanie:
Na sztywnym brystolu narysujcie samodzielnie kształt parasola.
Następnie przy pomocy pędzelka nanieście małe krople farb różnych kolorów .
Dmuchając przez słomkę wymieszajcie kolory tworząc ciekawe, barwne plamy.
Na koniec pozostawcie Wasze pięknie kolorowe parasole do wyschnięcia.
Poproście Rodziców, aby zrobili zdjęcia Waszych prac i przesłali do nas.

Kontur parasola

Zabawa wyciszająco-relaksacyjna pt. „Jesienny masaż”

Poproście Rodziców, by przeczytali Wam krótki wierszyk.
Podczas słuchania wykonujcie palcami masażyk na plecach Rodzica.
Następnie możecie zamienić się rolami.

 

Przyszła jesień z deszczowymi chmurami,
a po parku chodzą dzieci parami,
(„maszerowanie” palcami wskazującym i środkowym)

Na alejkach ściele się z liści dywan.
(głaskanie całą dłonią)

I brązowe spadają kasztany.
(ukłucia palcem)

My zbieramy te dary jesieni.
(chwyt pięcioma palcami)

Układamy je w rządkach na ziemi.
(rysowanie grzbietem dłoni linii)

W domu tato wywierci w nich dziurki.
(wiercenie opuszkiem palców)

Nawleczemy je wtedy na sznurki.
(dwie faliste linie rękoma po plecach)

Rozmowa

Porozmawiajcie z Rodzicami na temat pogody późną jesienią oraz wskażcie przedmioty chroniące Was przed deszczem (kalosze, parasol, płaszcz przeciwdeszczowy):

  • Czy zdarzyło się Wam zmoknąć?
  • Co Was chroni przed deszczem?
  • Jak trzeba się ubrać, gdy pada deszcz?
  • Jaki może być jesienny deszcz?
  • Co może się stać, gdy zmokniecie?
  • Dlaczego na późną jesień mówi się Jesienna szaruga?
  • Jakie kolory dominują kiedy pada deszcz?
  • Co robi deszcz?
    Podpowiedź: pada, leje, puka, stuka, chlapie, bębni, dzwoni, zacina.

Zabawa rytmiczna przy piosence pt. "Jesień - Jesieniucha"

A teraz weźcie do ręki swoje małe parasolki i słuchając zwrotek piosenki pt. "Jesień - Jesieniucha" wykonujcie poniższe polecenia:

  • przeskakiwanie z jednej na drugą stronę parasolki,
  • kręcenie parasolką najpierw po jednej, a następnie po drugiej stronie własnego ciała,
  • kręcenie parasolką nad głową,
  • poruszanie parasolką nad głową raz w jedną raz w drugą stronę.

A podczas refrenu usiądźcie na dywanie wystukując paluszkami rytm piosenki.




Miłej zabawy!

My dbamy o wasze pociechy
twittergallerycontact